TIEDOTE 3.3.2014

Vihreät vaativat keskittymistä kaupunkikeskustaan

Seinäjoen Vihreät haluavat kevään tullessa herätellä kaupunkia eloon. Kävely kaupungilla vie valitettavan usein tyhjien liikehuoneistojen luo. Tähän on puututtava ja saatava keskusta elämään.

Vihreät ovat tyytyväisiä kaupungin keskustan kehittämishankkeisiin, myös Smart Station on ehdottoman kannatettava hanke. Nyt täytyisi kuitenkin jotain jo tapahtuakin, strategiatasolta on siirryttävä päätöksentekoon ja toteutusvaiheeseen. Kaavoitukseen on saatava äkkiä lisävoimia ja sopimukset allekirjoitettava, jotta saadaan työkoneet keskustaan tekemään toriparkkia ja korkeampaa kaupunkikuvaa. Keskustaa tulee tiivistää ja kasvattaa ylöspäin.

– Kannatamme toriparkin rakentamista, koska keskustan kadut tulee täyttää ihmisillä, ei autoilla, toteaa Vihreiden kaupunginvaltuutettu Henna Rantasaari.

Seinäjoki kasvaa ja kehittyy, mutta samaan aikaan ei täälläkään voida tehdä kaikkea. Vihreiden mielestä ei ole järkevää kehittää keskustaa ja samaan aikaan houkutella ihmisiä pois sieltä. Siksi Lakeuden Ankkurin kehittäminen tulisi laittaa jäihin.

Rantasaari ei usko, että peltomarketit toisivat kaupungille mitään lisäarvoa, vaan pistävät ainoastaan yrittäjät ahtaalle.

– Harvalle on mahdollista pitää liikettä sekä keskustassa että kauempana olevassa kauppakeskuksessa, hän jatkaa.

Seinäjoella on kaikki mahdollisuudet saada strategiansa mukainen vetovoimainen ja kilpailukykyinen kaupunkikeskusta, joka on kaupan ja palveluiden keskus. Sitä ei kuitenkaan saada, jos samaan aikaan potkitaan palloa toiseen suuntaan ja houkutellaan pelaajat lähtemään kentältä.

Henna Rantasaari, kaupunginvaltuutettu Seinäjoki

Jani Mäkinen, puheenjohtaja Etelä-Pohjanmaan Vihreät