Näillä teemoilla me lähdemme kunnallisvaaleihin Etelä-Pohjanmaalla, ennätyksellisesti 9 kunnassa.

Vihreät Etelä-Pohjanmaalla – Luonnollisesti lähellä

TÄLTÄ VIHREÄ LAKEUS MAISTUU

Etelä-Pohjanmaa on ruokamaakunta, jonka vihreät soisivat pohjautuvan yhä enemmän maakunnassa tuotettuun ja jalostettuun lähi- ja luomuruokaan. Suurkeittiöiden hankintasääntöjen tulisi olla sellaiset, että kunnissa, kouluissa, sairaaloissa ja päiväkodeissa saataisiin lautasille maittavaa eteläpohjalaista lähiruokaa. Pientuottajille on järjestettävä mahdollisuus saada tuotteitaan alueensa kauppa- ja suurkeittiövalikoimiin.

TÄLTÄ VIHREÄ LAKEUS KUULOSTAA

Kävelykadut kaupungin keskustassa tarjoavat hengähdyksen jatkuvalta autojen melulta. Kaupunkien ja myös maaseudun hallitsijoina ovat autot, mutta me haluamme liikkumisen vapautta myös muille. Julkinen liikenne on saatava Etelä-Pohjanmaalla toimivaksi, ja pyöräteihin on satsattava.

TÄLTÄ VIHREÄ LAKEUS NÄYTTÄÄ

Lakeusmaisema on syytä säilyttää vihreänä niin, että luonto ei kärsi ihmisen toiminnan jatkuvasta kasvusta. Kaikkea suo- ja metsämaisemaa ei pidä valjastaa pikavoittojen tavoitteluun, jos samalla menetetään upeaa luontoa useiksi sukupolviksi eteenpäin. Kannatamme asumisen tiivistämistä, mikä mahdollistaa myös tärkeän viemäriverkoston hyödyntämisen.

TÄLTÄ VIHREÄ LAKEUS TUNTUU

Vihreys tuntuu kukkarossa. Ei keveytenä, vaan päinvastoin. Lähipalveluiden takaaminen kuntaliitosten jälkeenkin on tärkeää taajamien vireydelle, ja sen on oltava myös taloudellisesti järkevää. Lähipalveluiden järjestämiseksi on hyödynnettävä innovatiivisesti eri mahdollisuuksia. Vihreys tuntuu läheiseltä, sen takaa avoin ja läpinäkyvä päätöksenteko. Vihreä lakeus on lämmin, mutta kiinnittää huomiota lämmöntuotannon hiilidioksidipäästöihin ja satsaa hajautettuihin lämmöntuotantotapoihin sekä puntaroi ennakkoluulottamasti myös tuulivoiman mahdollisuuksia.